Sprawy olejowe
-
- Member
- Posty: 56
- Rejestracja: 19.08.2019, 13:20
Re: Sprawy olejowe
Mamy jakiegoś sprawdzonego forumowego sprzedawcę z `Ravenol VSW 0W-30` ?
Re: Sprawy olejowe
Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
Re: Sprawy olejowe
No mamy znawce, docenta z politechniki zapewnie, adiunkta z mechaniki plynów...Kameleon7 pisze: ↑31.10.2023, 17:22Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
To wyjaśnij proszę na konkretnych przykładach, z pomiarami oczywiście swoje tezy. Bo jako głoszący je, jesteś zobowiązany do obrony swojego hmmm "wykładu". Więc czekamy z niecierpliwością na obronę Twojej "pracy"
eRlinia 2.0 teesi + blisko 600 Nm w ośce
Re: Sprawy olejowe
Ale negujesz, że wolniej wypełnia układ czy to, że ma to wpływ na żywotność elementów?
Re: Sprawy olejowe
Spadaj bucu na drzewo banany prostowaćArt e on pisze: ↑31.10.2023, 23:53No mamy znawce, docenta z politechniki zapewnie, adiunkta z mechaniki plynów...Kameleon7 pisze: ↑31.10.2023, 17:22Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
To wyjaśnij proszę na konkretnych przykładach, z pomiarami oczywiście swoje tezy. Bo jako głoszący je, jesteś zobowiązany do obrony swojego hmmm "wykładu". Więc czekamy z niecierpliwością na obronę Twojej "pracy"
Re: Sprawy olejowe
Taką właśnie tezę słyszałem ostatnio w programie Adama Klimka "Naprawy nie do naprawy"
Tak dokładnie. Gęstszy olej przy każdym uruchomieniu zimnego silnika potrzebuje więcej czasu na dotarcie co powoduje że niektóre części przez parę obrotów silnika są niesmarowane.
- Osfald
- Senior Member
- Posty: 581
- Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
- Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED
Re: Sprawy olejowe
Jeśli bliskie Wam są autorytety jutjubowe to w poruszanej kwestii można zerknąć na to:
https://youtu.be/AOX5kilCjFY
PS
Z punktu widzenia smarowania gęstość oleju to rzecz wtórna choć faktycznie przeszkadza. Ważna jest lepkość, czyli powiedzmy zdolność do przylegania do smarowanych powierzchni, a więc odporność na zerwanie filmu olejowego. Liczba przy W mówi jaka ta lepkość jest w warunkach zimowych (zimnego silnika), a druga liczba mówi o lepkości w normalnych warunkach temperaturowych (typowy silnik rozgrzewa się powiedzmy normlanie do tych 90-110stC). Oczywiście im wyższa lepkość tym spalanie rośnie, a że mamy ostatnio duże parcie na ekologię to jeździmy na stosunkowo niskich lepkościach.
Ideałem byłby olej rzadki o odpowiednio dużej lepkości, taki, który nie degraduje się z czasem, nie jest wrażliwy na zmiany temperatur, idealnie wyłapuje nieczystości, świetnie przewodzi ciepło, nie jest wrażliwy na mieszanie z paliwem... itd. Takiego jeszcze nie wymyślono.
W każdym samochodzie "cywilnym" osobowym stosuję zawsze olej zalecany przez producenta. Jeśli jednak warunki "cywilne" zmieniłby się na "sportowe" to wybrałbym olej o wyższej lepkości. I tylko zmiana warunków eksploatacji byłaby dla mnie powodem do kombinowania przy lepkości.
W przypadku Artka benzynowego 2.0TSI gdzie zalecany jest 0W20 uważam, że bezproblemowo można podnieść lepkość do 5W30 jeśli ktoś bardzo chce i faktycznie skorzysta z tej dodatkowej lepkości. Może ciutkę trudniej będzie mu kręcić na mrozie i może trochę więcej spali... tylko kto ostatnio widział mróz -30stC?
https://youtu.be/AOX5kilCjFY
PS
Z punktu widzenia smarowania gęstość oleju to rzecz wtórna choć faktycznie przeszkadza. Ważna jest lepkość, czyli powiedzmy zdolność do przylegania do smarowanych powierzchni, a więc odporność na zerwanie filmu olejowego. Liczba przy W mówi jaka ta lepkość jest w warunkach zimowych (zimnego silnika), a druga liczba mówi o lepkości w normalnych warunkach temperaturowych (typowy silnik rozgrzewa się powiedzmy normlanie do tych 90-110stC). Oczywiście im wyższa lepkość tym spalanie rośnie, a że mamy ostatnio duże parcie na ekologię to jeździmy na stosunkowo niskich lepkościach.
Ideałem byłby olej rzadki o odpowiednio dużej lepkości, taki, który nie degraduje się z czasem, nie jest wrażliwy na zmiany temperatur, idealnie wyłapuje nieczystości, świetnie przewodzi ciepło, nie jest wrażliwy na mieszanie z paliwem... itd. Takiego jeszcze nie wymyślono.
W każdym samochodzie "cywilnym" osobowym stosuję zawsze olej zalecany przez producenta. Jeśli jednak warunki "cywilne" zmieniłby się na "sportowe" to wybrałbym olej o wyższej lepkości. I tylko zmiana warunków eksploatacji byłaby dla mnie powodem do kombinowania przy lepkości.
W przypadku Artka benzynowego 2.0TSI gdzie zalecany jest 0W20 uważam, że bezproblemowo można podnieść lepkość do 5W30 jeśli ktoś bardzo chce i faktycznie skorzysta z tej dodatkowej lepkości. Może ciutkę trudniej będzie mu kręcić na mrozie i może trochę więcej spali... tylko kto ostatnio widział mróz -30stC?
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem
Re: Sprawy olejowe
Pytałem qkurat kolegę Art e ona. Bo fakt, że bardziej lepka ciecz dłużej napełnia układ jest naukowym faktem i nie wiadomo co chciał przekazać konkretnego w swoim wpisie.Kameleon7 pisze: ↑01.11.2023, 20:48Taką właśnie tezę słyszałem ostatnio w programie Adama Klimka "Naprawy nie do naprawy"
Tak dokładnie. Gęstszy olej przy każdym uruchomieniu zimnego silnika potrzebuje więcej czasu na dotarcie co powoduje że niektóre części przez parę obrotów silnika są niesmarowane.
Po prostu nie wiem, czy w warunkach normalnej eksploatacji ma to faktyczne znaczenie zwłaszcza przy olejach 0W-5W. Trzeba by znać przynajmniej charakterystykę pompy, pojemność układu smarowania oraz jego dokładny projekt. Wtedy możnaby to policzyć.
Druga sprawa, że bardziej lepki olej wolniej spływa a więc dłużej zabezpiecza np. łożyska cierne.
Re: Sprawy olejowe
Ja spotkałem sie z sytuacją gdzie za gęsty olej powodował przy rozruchu nie napięty rozrząd co powodowało stuki. Po prostu olej zanim dopłynąl do napinacza powodował luzny łańcuch.Marcusfff pisze: ↑02.11.2023, 12:23Pytałem qkurat kolegę Art e ona. Bo fakt, że bardziej lepka ciecz dłużej napełnia układ jest naukowym faktem i nie wiadomo co chciał przekazać konkretnego w swoim wpisie.Kameleon7 pisze: ↑01.11.2023, 20:48Taką właśnie tezę słyszałem ostatnio w programie Adama Klimka "Naprawy nie do naprawy"
Tak dokładnie. Gęstszy olej przy każdym uruchomieniu zimnego silnika potrzebuje więcej czasu na dotarcie co powoduje że niektóre części przez parę obrotów silnika są niesmarowane.
Po prostu nie wiem, czy w warunkach normalnej eksploatacji ma to faktyczne znaczenie zwłaszcza przy olejach 0W-5W. Trzeba by znać przynajmniej charakterystykę pompy, pojemność układu smarowania oraz jego dokładny projekt. Wtedy możnaby to policzyć.
Druga sprawa, że bardziej lepki olej wolniej spływa a więc dłużej zabezpiecza np. łożyska cierne.
Re: Sprawy olejowe
Kilka słów wyjaśnienia dla ludzi normalnych - nie toleruje chamstwa i każdy pajac będzie traktowany tak samo, za dużo takich idiotów mamy pośród nas i za bardzo się rozpanoszyli czując się bezkarnymi, więc pora na eliminacje takich gownojadow.Kameleon7 pisze: ↑01.11.2023, 20:46Spadaj bucu na drzewo banany prostowaćArt e on pisze: ↑31.10.2023, 23:53No mamy znawce, docenta z politechniki zapewnie, adiunkta z mechaniki plynów...Kameleon7 pisze: ↑31.10.2023, 17:22Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
To wyjaśnij proszę na konkretnych przykładach, z pomiarami oczywiście swoje tezy. Bo jako głoszący je, jesteś zobowiązany do obrony swojego hmmm "wykładu". Więc czekamy z niecierpliwością na obronę Twojej "pracy"
Z reguły nie marnuje czasu na takie śmieci jak ty, więc czuj się zaszczycony i s3,14dalaj na śmietnik pajacu
Ostatnio zmieniony 03.11.2023, 08:55 przez Art e on, łącznie zmieniany 3 razy.
eRlinia 2.0 teesi + blisko 600 Nm w ośce