Arteon - hamulce

Marcino
Member
Posty: 90
Rejestracja: 30.10.2024, 14:10

Re: Arteon - hamulce

Post autor: Marcino » 30.10.2024, 15:22

Art e on pisze:
21.01.2024, 11:36
Tylne tarcze/zaciski mają jakąś wade projektowo-materialowa (do czego zasrancy z VW się nie chcą przyznać oczywiście) bo to samo występuje z tym zaciskiem i tarcza w skodach/seatach znajomych. Pomogla zmiana przodu na prosiaka i tył na tarcze DBA T4 3000 i klocki Hawk HPS 5.0 (plus odlaczenie osuszania hamulcow przez OBD) - tanio nie jest ale hamuje, tyle że hałas pozostał, bo tarcze są mocno nacinane.
Jak ktoś ma możliwość może próbować wrzucić na przód zacisk + tarcze z artka R - jeździłem i oceniam pozytywnie, szczególnie moment pierwszego "złapania" hamulców. Problemem jest nietypowy rozmiar tarczy i brak dostępności zamienników (na chwilę sprawdzania tematu był tylko oryginał z VW i zamiennik z Zimmerann w cenie praktycznie identycznej - może teraz jest większy wybór).
Po wymianach na nowe tarcze/zaciski etc. nie potrzeba żadnego kodowania - nowy płyn, ułożenie/dotarcie i można katować.
W tiguanie miałem problem w fabrycznym tyłem, - korozja od wew strony tarczy i hałas dudnienie. Wymiana na ATE pmogła przy 31kkm i tak dojeżdziełm do 108kkm az mi go ukrdli.

JA mam załozone teraz w Arteonie przód zaciski 6tłokowe Akebono, tarcza 340mm, grubosc tarczy 30mm, tył sa też tarcze 340mm zacisk mały. TAki setup założył poprzedni włąsiciciel do mojego 190konnego . Jedyny minus - musi byc dystans 10mm bo felga 20" obciera ramionem o zacisk.
Wrzuce fotki jak to wygląda.

thomas01000
Junior Member
Posty: 1
Rejestracja: 17.12.2024, 10:30

Re: Arteon - hamulce

Post autor: thomas01000 » 17.12.2024, 14:02

Witam! Mam okazję kupić rocznego Arteona R z 2.0tsi 190KM z przebiegiem poniżej 10kkm - czy w nim również trzeba obawiać się hamulców..? Dodam że nie jestem katem dla hamulców, chyba że jeżdżę służbową Kia :)
Pytanie drugie..
Jak wyłączyć to osuszanie hamulców..?

Lazi
Senior Member
Posty: 467
Rejestracja: 13.08.2017, 22:37

Re: Arteon - hamulce

Post autor: Lazi » 17.12.2024, 16:52

Wydaje mi się, że temat hamulców nie jest aż takim problemem, żeby uzależniać od niego zakup - zwłaszcza jak oferta jest dla Ciebie atrakcyjna.

Osuszanie można wyłączyć przez OBD Eleven na przykład.
Arteon Elegance 2.0 TSI 190KM (MY2018)

Awatar użytkownika
pang
Junior Member
Posty: 47
Rejestracja: 07.11.2023, 21:59

Re: Arteon - hamulce

Post autor: pang » 20.12.2024, 02:14

Mam od roku R-Line, zrobiłem ok 12-13k i nie wiem o co chodzi z tymi problematycznymi hamulcami - jeżdżę dynamicznie i jest git.

sql
Junior Member
Posty: 4
Rejestracja: 25.12.2024, 07:25

Re: Arteon - hamulce

Post autor: sql » 27.12.2024, 10:02

Epicki wątek, ale mając chwilę wolnego czasu z powodu koniunkcji Świąt i mocnego przeziębienia/grypy/covida, udało mi się przeczytać go od deski do deski :-).
Wpadłem na niego, bo zauważyłem że na otomoto jest całkiem sporo nowych Arteonów z porządnym zrabatowaniem, więc sobie pomyślałem że może żonie na gwiazdkę wymienić starą wysłużoną Astrę na coś nowszego. A to w zasadzie dzisiaj chyba ostatni fajny kombak - A4 już nie ma, Pasków B8 też. A5 i B9 są za duże i strasznie brzydkie.
Tak się składa, że pod koniec 2018 kupiłem Leona i w dość szybkim czasie miałem właśnie zupełnie podobną obserwację - tylne tarcze (wentylowane 310mm) pokrywały się takim rudym nalotem, ale zupełnie nie do wyczucia palcem, jednakże kilkusekundowe hamowanie przy większych prędkościach produkowało buczenie z tylnej osi. Myślałem wtedy, że to problem z oponami (Leon miał problemy z ząbkowaniem na tylnych Conti), ale po prostu przywykłem - starałem się hamować raczej krótko, żeby nie słuchać tego buczenia/dudnienia. Moje użytkowanie tego samochodu to 90% bardzo szybkie dalsze trasy, ale nawet po 600km ze średnią prędkością 160+ "nalot" nie schodził. Wyglądał jak wtopiony w tarczę.
Przy 30kkm klocki się skończyły, więc postanowiłem poeksperymentować. Poprzednio w Ibizie miałem EBC Green i miło wspominałem, więc tym razem poszedłem w Red. Pani co prawda odradzała, twierdząc że to raczej do wolniejszych samochodów, ale że lubię eksperymenty, więc wziąłem Redy (starczyły na 45kkm nawiasem mówiąc).
Po 2.5kkm skończył się też przód, więc w zasadzie wymieniłem je (na przód też poszły Redy) praktycznie równocześnie - tyle, że dwa razy musiałem marnować czas na docieranie.
Jak po dotarciu? Kilka szybszych tras i... tarcze lustro :-). Osad znikł, a żadnego buczenia więcej nie było!
W Arteonie pewnie dochodzi do tego jeszcze problem przegrzewania tarcz (nie są wentylowane, a masa większa), ale generalnie wszystko było git.
No, powiedzmy że prawie wszystko - klocki są super, o ile zdajesz sobie sprawę z ich ograniczeń - z większych prędkości (200+, a w szczególności 250+) nie można długo hamować, bo klocek i tarcza szybko się przegrzewają. Oczywiście nie jest tak, że w ogóle nie hamują, ale nie są już takimi brzytwami.
Na całe szczęście szybko stygną i wracają do pierwotnej kondycji. Przednie tarcze miały notorycznie przepalenia i promieniste pęknięcia (standard przy mocnym używaniu), ale tylnych nigdy mi się nie udało doprowadzić do takiego stanu.
Miałem w planach kolejny eksperyment przeprowadzić na Yellow i od roku komplet (z DBA 5000) czekał sobie w piwnicy, ale... tył mi się skończył podczas wyjazdu do Finlandii (przed wyjazdem patrzyłem na grubość zewnętrznych klocków i kilka mm jeszcze było - okazało się, że na wewnętrznych jest kilka mm mniej), więc musiałem interwencyjnie wymienić w ASO na oryginały (150€ w fińskim ASO - chyba taniej jak w Polsce). Oczywiście buczenie i ruda tarcza wróciło :-).
Dosłownie tydzień temu przerzuciłem przód, ale jeszcze je docieram, wiec nie wiem jak stabilne temperaturowo są.
Styl jazdy Leonem? z 247 tankowań (84kkm) wychodzi mi średnia 11.57l/100km, więc raczej dynamicznie.
Reasumując z mojego doświadczenia wynika, że winne są wyłącznie klocki (pomijam zbyt małą i niewentylowaną tarczę w Arteonie, bo tego łatwo nie można zmienić) - wymiana na inne załatwia sprawę.
Przewinęły się też porady odnośnie swapa... też o tym dużo myślałem - na tył można dać dystanse, a z przodu wrzucić BBK. Nawet chciałem zamówić RL lub StopTecha, ale po bliższym zapoznaniem się z tematem to jednak gra nie warta świeczki. Pół biedy jak was z przeglądu wygonią za hamulce niezgodne z homologacją i karzą wstawić z powrotem fabryczne. Gorzej jak będzie jakiś dzwon i ubezpieczyciel będzie musiał wyskoczyć z kilku baniek (co przy szkodach osobowych nie jest niczym egzotycznym) - wtedy zaczną węszyć gdzie się da i nikogo nie będzie interesowało że hamulce są 2x lepsze niż fabryka - nie ma homologacji, więc samochód w ogóle nie powinien poruszać się po drogach publicznych.
Idąc dalej tą drogą zamówiłem sobie ten kit Brembo na 370mm (były do kupienia fabrycznie, a więc mają homologację w Leonie) - jeden z dealerów twierdził, że gdzieś w Europie są jeszcze do załatwienia, ale niestety po wpłaceniu zaliczki i czekaniu 3 miesiące okazało się, że (tak twierdził dealer) był to błąd w wykazach hamulców już nie ma.
Będąc zgodnym z homologacją najlepsze co można wstawić, to dwuczęściowe DBA 5000 (uwaga, bo ktoś wcześniej pisał, że one są pływające - nie są, są skręcane na sztywno!) i jakiś stabilny temperaturowo klocek z ECE R90.
No, sam jestem ciekaw jak będzie w praktyce wyglądała przygoda z Arteonem - niby 190KM to żaden kosmos, więc może przy wyjazdach z dzieciakami na wakacje te lite tylne tarcze jednak dadzą radę. Buczeniem wytrzymam :D.

Marcino
Member
Posty: 90
Rejestracja: 30.10.2024, 14:10

Re: Arteon - hamulce

Post autor: Marcino » 03.01.2025, 11:50

To ja mam z tyłu zdaje się tarcze skręcane też 340mm.
Przód pewnie był ale ktoś wstawił tam tarcze wentylowane febi 340 przy zacisku 6tlokownym akebono.

sql
Junior Member
Posty: 4
Rejestracja: 25.12.2024, 07:25

Re: Arteon - hamulce

Post autor: sql » 12.01.2025, 22:07

Kurczę, zrobiłem pierwszy tysiąc Arteonem i nawet jakoś zbytnio nie szalejąc (dotarcie), tylne tarcze cały czas były mocno przegrzane po zatrzymaniu. Nie wiem czemu zdecydowali się tam mocno przyoszczędzić na hamulcach w 2.0 TSI 190KM. Nie jest co prawda dużo cięższy niż Leon (30kg wg. dowodu rejestracyjnego), ale różnica zachowania jest kolosalna - Leon hamuje, Arteon spowalnia.

Marcino
Member
Posty: 90
Rejestracja: 30.10.2024, 14:10

Re: Arteon - hamulce

Post autor: Marcino » 14.01.2025, 09:45

No ja nie mam porównania do innych Arteonów, ale ten zestaw co ja mam to najlepsze hamulce w jakimkolwwiek aucie miałem,

Przemek-wro
Junior Member
Posty: 46
Rejestracja: 22.12.2018, 21:58

Re: Arteon - hamulce

Post autor: Przemek-wro » 02.02.2025, 12:46

Witam, po paru latach z Arteonem w końcu zrobiłem upgrade hamulców, zaciski oraz tarcze, zdjęcie z kołami kinowymi 18", oraz standardowe 20"
Załączniki
PXL_20241030_114607557.jpg
PXL_20240830_082330710.jpg
PXL_20241212_104048956.jpg
R-Line 2.0 TDi 4x4

Awatar użytkownika
mnich
Junior Member
Posty: 35
Rejestracja: 06.03.2021, 20:48

Re: Arteon - hamulce

Post autor: mnich » 02.02.2025, 17:17

Przemek-wro pisze:
02.02.2025, 12:46
Witam, po paru latach z Arteonem w końcu zrobiłem upgrade hamulców, zaciski oraz tarcze, zdjęcie z kołami kinowymi 18", oraz standardowe 20"
Pięknie!
Napisz proszę jeszcze jakie wymagane były dystanse i co to za tarcze ham.
Arteon 2.0 TSI 280 KM R-line chili red
ラヴ・オブ・マイ・ライフ

ODPOWIEDZ