Strona 27 z 28

Re: Sprawy olejowe

: 31.10.2023, 16:15
Mamy jakiegoś sprawdzonego forumowego sprzedawcę z `Ravenol VSW 0W-30` ?

Re: Sprawy olejowe

: 31.10.2023, 17:22
autor: Kameleon7
Arken pisze:
25.05.2023, 14:40
Jak już olewać normy producenta to może od razu 10W40 - będzie super gęsty.

Jeśli w danym silniku jest dopuszczony opcjonalnie 0W30 to taki bym lał, a jeśli tylko 0W20 to 0W20.
Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.

Re: Sprawy olejowe

: 31.10.2023, 23:53
autor: Art e on
Kameleon7 pisze:
31.10.2023, 17:22
Arken pisze:
25.05.2023, 14:40
Jak już olewać normy producenta to może od razu 10W40 - będzie super gęsty.

Jeśli w danym silniku jest dopuszczony opcjonalnie 0W30 to taki bym lał, a jeśli tylko 0W20 to 0W20.
Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
No mamy znawce, docenta z politechniki zapewnie, adiunkta z mechaniki plynów... 😂🤣😂😂🤣
To wyjaśnij proszę na konkretnych przykładach, z pomiarami oczywiście swoje tezy. Bo jako głoszący je, jesteś zobowiązany do obrony swojego hmmm "wykładu". Więc czekamy z niecierpliwością na obronę Twojej "pracy" 😉

Re: Sprawy olejowe

: 01.11.2023, 15:39
autor: Marcusfff
Ale negujesz, że wolniej wypełnia układ czy to, że ma to wpływ na żywotność elementów?

Re: Sprawy olejowe

: 01.11.2023, 20:46
autor: Kameleon7
Art e on pisze:
31.10.2023, 23:53
Kameleon7 pisze:
31.10.2023, 17:22
Arken pisze:
25.05.2023, 14:40
Jak już olewać normy producenta to może od razu 10W40 - będzie super gęsty.

Jeśli w danym silniku jest dopuszczony opcjonalnie 0W30 to taki bym lał, a jeśli tylko 0W20 to 0W20.
Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
No mamy znawce, docenta z politechniki zapewnie, adiunkta z mechaniki plynów... 😂🤣😂😂🤣
To wyjaśnij proszę na konkretnych przykładach, z pomiarami oczywiście swoje tezy. Bo jako głoszący je, jesteś zobowiązany do obrony swojego hmmm "wykładu". Więc czekamy z niecierpliwością na obronę Twojej "pracy" 😉
Spadaj bucu na drzewo banany prostować

Re: Sprawy olejowe

: 01.11.2023, 20:48
autor: Kameleon7
Marcusfff pisze:
01.11.2023, 15:39
Ale negujesz, że wolniej wypełnia układ czy to, że ma to wpływ na żywotność elementów?
Taką właśnie tezę słyszałem ostatnio w programie Adama Klimka "Naprawy nie do naprawy"

Tak dokładnie. Gęstszy olej przy każdym uruchomieniu zimnego silnika potrzebuje więcej czasu na dotarcie co powoduje że niektóre części przez parę obrotów silnika są niesmarowane.

Re: Sprawy olejowe

: 01.11.2023, 21:52
autor: Osfald
Jeśli bliskie Wam są autorytety jutjubowe to w poruszanej kwestii można zerknąć na to:
https://youtu.be/AOX5kilCjFY

PS
Z punktu widzenia smarowania gęstość oleju to rzecz wtórna choć faktycznie przeszkadza. Ważna jest lepkość, czyli powiedzmy zdolność do przylegania do smarowanych powierzchni, a więc odporność na zerwanie filmu olejowego. Liczba przy W mówi jaka ta lepkość jest w warunkach zimowych (zimnego silnika), a druga liczba mówi o lepkości w normalnych warunkach temperaturowych (typowy silnik rozgrzewa się powiedzmy normlanie do tych 90-110stC). Oczywiście im wyższa lepkość tym spalanie rośnie, a że mamy ostatnio duże parcie na ekologię to jeździmy na stosunkowo niskich lepkościach.
Ideałem byłby olej rzadki o odpowiednio dużej lepkości, taki, który nie degraduje się z czasem, nie jest wrażliwy na zmiany temperatur, idealnie wyłapuje nieczystości, świetnie przewodzi ciepło, nie jest wrażliwy na mieszanie z paliwem... itd. Takiego jeszcze nie wymyślono.
W każdym samochodzie "cywilnym" osobowym stosuję zawsze olej zalecany przez producenta. Jeśli jednak warunki "cywilne" zmieniłby się na "sportowe" to wybrałbym olej o wyższej lepkości. I tylko zmiana warunków eksploatacji byłaby dla mnie powodem do kombinowania przy lepkości.
W przypadku Artka benzynowego 2.0TSI gdzie zalecany jest 0W20 uważam, że bezproblemowo można podnieść lepkość do 5W30 jeśli ktoś bardzo chce i faktycznie skorzysta z tej dodatkowej lepkości. Może ciutkę trudniej będzie mu kręcić na mrozie i może trochę więcej spali... tylko kto ostatnio widział mróz -30stC? :D

Re: Sprawy olejowe

: 02.11.2023, 12:23
autor: Marcusfff
Kameleon7 pisze:
01.11.2023, 20:48
Marcusfff pisze:
01.11.2023, 15:39
Ale negujesz, że wolniej wypełnia układ czy to, że ma to wpływ na żywotność elementów?
Taką właśnie tezę słyszałem ostatnio w programie Adama Klimka "Naprawy nie do naprawy"

Tak dokładnie. Gęstszy olej przy każdym uruchomieniu zimnego silnika potrzebuje więcej czasu na dotarcie co powoduje że niektóre części przez parę obrotów silnika są niesmarowane.
Pytałem qkurat kolegę Art e ona. Bo fakt, że bardziej lepka ciecz dłużej napełnia układ jest naukowym faktem i nie wiadomo co chciał przekazać konkretnego w swoim wpisie.
Po prostu nie wiem, czy w warunkach normalnej eksploatacji ma to faktyczne znaczenie zwłaszcza przy olejach 0W-5W. Trzeba by znać przynajmniej charakterystykę pompy, pojemność układu smarowania oraz jego dokładny projekt. Wtedy możnaby to policzyć.
Druga sprawa, że bardziej lepki olej wolniej spływa a więc dłużej zabezpiecza np. łożyska cierne.

Re: Sprawy olejowe

: 02.11.2023, 14:59
autor: Kameleon7
Marcusfff pisze:
02.11.2023, 12:23
Kameleon7 pisze:
01.11.2023, 20:48
Marcusfff pisze:
01.11.2023, 15:39
Ale negujesz, że wolniej wypełnia układ czy to, że ma to wpływ na żywotność elementów?
Taką właśnie tezę słyszałem ostatnio w programie Adama Klimka "Naprawy nie do naprawy"

Tak dokładnie. Gęstszy olej przy każdym uruchomieniu zimnego silnika potrzebuje więcej czasu na dotarcie co powoduje że niektóre części przez parę obrotów silnika są niesmarowane.
Pytałem qkurat kolegę Art e ona. Bo fakt, że bardziej lepka ciecz dłużej napełnia układ jest naukowym faktem i nie wiadomo co chciał przekazać konkretnego w swoim wpisie.
Po prostu nie wiem, czy w warunkach normalnej eksploatacji ma to faktyczne znaczenie zwłaszcza przy olejach 0W-5W. Trzeba by znać przynajmniej charakterystykę pompy, pojemność układu smarowania oraz jego dokładny projekt. Wtedy możnaby to policzyć.
Druga sprawa, że bardziej lepki olej wolniej spływa a więc dłużej zabezpiecza np. łożyska cierne.
Ja spotkałem sie z sytuacją gdzie za gęsty olej powodował przy rozruchu nie napięty rozrząd co powodowało stuki. Po prostu olej zanim dopłynąl do napinacza powodował luzny łańcuch.

Re: Sprawy olejowe

: 03.11.2023, 08:34
autor: Art e on
Kameleon7 pisze:
01.11.2023, 20:46
Art e on pisze:
31.10.2023, 23:53
Kameleon7 pisze:
31.10.2023, 17:22
Arken pisze:
25.05.2023, 14:40
Jak już olewać normy producenta to może od razu 10W40 - będzie super gęsty.

Jeśli w danym silniku jest dopuszczony opcjonalnie 0W30 to taki bym lał, a jeśli tylko 0W20 to 0W20.
Dokładnie tak. Lejemy olej taki jak jest podany przez producenta. Ostatnio było to fajnie wytłumaczone dlaczego np stosować olej 0w20 a nie inny. Chodzi tutaj o czas dotarcia do wszystkich miejsc podczas rozruchu silnika. Im gęstszy olej tym ten czas jest dłuższy. I jeżeli taki znawca zaleje olej gęsty to spowoduje to szybsze wycieranie sie niektórych części. A co jak przyjdzie zima i dplalamy zimny silnik plus do tego start stop.
No mamy znawce, docenta z politechniki zapewnie, adiunkta z mechaniki plynów... 😂🤣😂😂🤣
To wyjaśnij proszę na konkretnych przykładach, z pomiarami oczywiście swoje tezy. Bo jako głoszący je, jesteś zobowiązany do obrony swojego hmmm "wykładu". Więc czekamy z niecierpliwością na obronę Twojej "pracy" 😉
Spadaj bucu na drzewo banany prostować
Kilka słów wyjaśnienia dla ludzi normalnych - nie toleruje chamstwa i każdy pajac będzie traktowany tak samo, za dużo takich idiotów mamy pośród nas i za bardzo się rozpanoszyli czując się bezkarnymi, więc pora na eliminacje takich gownojadow.

Z reguły nie marnuje czasu na takie śmieci jak ty, więc czuj się zaszczycony i s3,14dalaj na śmietnik pajacu 😈