Pytania przedzakupowe

oolram
Junior Member
Posty: 25
Rejestracja: 06.08.2022, 00:27

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: oolram » 12.08.2022, 08:19

Osfald pisze:
16.10.2021, 17:02
olek pisze:
15.10.2021, 21:56
Osfald pisze:
15.10.2021, 12:47
Jeśli dobrze pamiętam to lampy w wersji bazowej nie potrzebują spryskiwaczy przez tę obniżoną jasność.... nie wiem czy dla Was to zaleta czy wada :D
Zamówiłem R-Line FL z Active Lighting System - Reflektory LED z Dynamic Light Assist i auto nie będzie miało spryskiwaczy reflektorów. Czy to oznacza że lampy będą słabsze niż w wersji przed FL ? Czy przed FL zawsze były dodawane sprykiwacze do lepszych lamp ? O co tutaj chodzi ? Nigdzie w konfiguratorze nie widziałem opcji ze spryskiwaczami lamp przednich. Ktoś coś wie na ten temat ?
Odpowiedzi są w przepisach dotyczących homologacji. Układ oczyszczania reflektorów stosuje się obowiązkowo kiedy natężenie strumienia światła przekracza jakąś tam wartość... Więc odpowiedź jest twierdząca, tak będziesz miał słabsze lampy (o mniejszej mocy) niż te przed FL, które miały spryskiwacze. Niestety optymalizacja postępuje...

Pozostaje pytanie jak słabe są te mocniejsze lampy po FL skoro także nie mają układu oczyszczania?
Chyba się nie zgodzę.
Kupując mój ostatni samochód wydrążyłem ten temat myślę chyba do końca. Mianowicie...
Spryskiwacze reflektorów były konieczne przy światłach xenonowych w których wartość lumenów przekraczała właśnie odpowiednią wartość.
W przypadku ledów a co za tym idzie zupełnie innej konstrukcji soczewek, obowiązku instalowania elementu myjącego lampę już nie ma - bez względu na zasięg i jasność wiązki.
Sam posiadam Matrixy (w przypadku Octavii IV są to soczewki kilkunastopunktowe) i spryskiwacze musiałem sobie domówić w opcji, bo chciałem je mieć. Nie ma jednak takiej konieczności.... a wiem akurat z autopsji że nieodpowiednio użyte Matrixy :cry: potrafią wypalić oczy :@ tym z naprzeciwka..... :angel:
... Więc w Arteonie układu myjącego w żadnej opcji nie ma, bo niema.... przed liftem był, bo był.... :D :D

... i jeszcze jedno dla tych, którzy się zastanawiają nad opcją ALS.
BRAĆ!.. i jeszcze raz... BRAĆ.
Ja się zdecydowałem zamówić właśnie Arteona a tym samym przesiąść z Matrix ów... Trochę to dla mnie będzie bolesne ale, że testowałem Artka nocą, to mam porównanie zwykłych ledów z Golfa VIII, ALS z Artka i Matrix z Octavii IV.
ALS dają radę - jasność przyzwoita i zadowalająca choć słabsza niż w Matrixach. Zasięg może być, choć krótszy niż w Matrixach. Wycinanie, no cóż - wycinane są za duże pola w stosunku do obiektu, wolniejszy czas reakcji, nie ma takiej szczegółowości w stosunku do Matrixów...
Fakt, że soczewki są ruchome w pionie i poziomie sprawdza się bardzo dobrze w zakrętach...
Ogólnie w moim przypadku rzecz biorąc - światła się bronią.
A Ci którzy zaczynają przygodę z inteligentnym oświetleniem będą bardzo mile zaskoczeni.... :P

Awatar użytkownika
Osfald
Senior Member
Posty: 581
Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Osfald » 12.08.2022, 21:50

Jeśli wydrążyłeś temat na pewno przeczytałeś te regulacje (45 EU):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A136%3ATOC

A tu garść wiedzy praktycznej od HELLi:
https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... ystem-839/

Soczewki nie mają z koniecznością posiadania systemu czyszczenia NIC wspólnego. Chodzi o brud osiadający na kloszu, rozpraszający intensywny strumień światła (ukształtowany soczewką, odbłyśnikiem czy jakkolwiek inaczej) tak, że oślepia innych i zmniejsza skuteczność oświetlania drogi. Jeśli natężenie światła przekracza okreslony próg ( 2000 lumenów) system jest obowiązkowy, jeśli nie przekracza system jest opcjonalny. W przypadku lamp wyładowczych ("xenonów") obowiązek stosowania oczyszczania lampy jest ustanowiony od roku 1996 (regulamin 48). Także w zaktualizowanym reg 48 jest WSZYSTKO na temat dopuszczania pojazdów w aspekcie ich oświetlenia, przy czym zwróć uwagę na pkt 6.2.9. i 6.22.9.1

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 152:PL:PDF

Zainteresuj się także opracowaniami grupy roboczej "on Visibility, Glare and Levelling (VGL IWG)". To oni mają za zadanie zmienianie regulaminu 48 tak by odpowiadał wynikom badań czy uzasadnionym wnioskom lobbystów...

Reasumując:

"Światła mijania ze źródłem światła lub modułem LED emitującym wiązkę głównych świateł
mijania o łącznej wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów
można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (12)."


oraz (gdybyś się zastanawiał czy automatyka/adaptacja świateł coś zmienia):

"Zgodnie z regulaminem nr 45 (24) system AFS jest dopuszczalny wyłącznie w połączeniu
z instalacją urządzenia (urządzeń) do oczyszczania świateł przednich, co najmniej
w przypadku tych jednostek oświetlenia, które określono w pozycji 9.3 formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem podanym w załączniku 1 do regulaminu nr 123, jeżeli łączna
wartość obiektywnego strumienia świetlnego emitowanego przez źródła światła tych jednostek
oświetlenia przekracza 2 000 lm po każdej stronie pojazdu i jeżeli te jednostki oświetlenia
emitują wiązkę (głównych) świateł mijania klasy C."


Dziękuję za uwagę :D Reszta o tym co zrobiono w VW jest tylko domysłami ale użytkownicy sami piszą, że te lampy z oczyszczaniem świecą mocniej...
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem :D

oolram
Junior Member
Posty: 25
Rejestracja: 06.08.2022, 00:27

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: oolram » 22.08.2022, 23:18

... moje drążenie tematu polegało nie na szukaniu przepisów, bo do niczego mi to nie było potrzebne, a jedynie otrzymanie odpowiedzi na pytanie - dlaczego spryskiwacze są jedynie opcją dla matrixów, których intensywność świecenia przekracza przytoczone wartości. Odpowiedzi z autoryzowanych punktów Skody oraz z Centrali wskazywały na treści, które przytoczyłem.
Być może teoria mija się z praktyką. Ale jakież to ma znaczenie? ....

Yan
Member
Posty: 124
Rejestracja: 20.07.2020, 12:41

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Yan » 22.08.2022, 23:49

Ja również mam porównanie z matrixami Skody (akurat mówię o Superbie a nie Octavi) i wg mnie mnie są klasę niżej niż światła w Arteonie. Świeca ładnie i jasno, ale o precyzji wycinania nie ma mowy. Gaśnie 1/3 obszaru przed autem gdy wykryje inny pojazd. Ciężko w ogóle doszukać się informacji o rozmiarach tej matrycy, co powinno być przecież parametrem bardzo istotnym marketingowo. Gdzieś wyczytałem, ale nie wiem, czy to potwierdzone, że Matrixy w skodach mają ledwo 3 segmenty (dla porównania inisgnia 84 segmenty per reflektor, Audi A6 chyba ponad 160). Więc jeśli to prawda to słabo i wsadzili je tam, tylko aby coś tam mrugało i nie może być tu mowy o precyzji. A może skoro takich informacji nie ma, to nie są to matrixy tylko technologia ta sama co w VW nazwana matrixem.

Czy ktoś z Was nie wie, czy Matrixy w passacie pod nazwa IQ Light to są te same światła co w Skodach, czy te same co w Arteonach, czyli nie mastrixy a oparte o przesłonę?

Awatar użytkownika
Osfald
Senior Member
Posty: 581
Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Osfald » 23.08.2022, 11:59

oolram pisze:
22.08.2022, 23:18
... moje drążenie tematu polegało nie na szukaniu przepisów, bo do niczego mi to nie było potrzebne, a jedynie otrzymanie odpowiedzi na pytanie - dlaczego spryskiwacze są jedynie opcją dla matrixów, których intensywność świecenia przekracza przytoczone wartości. Odpowiedzi z autoryzowanych punktów Skody oraz z Centrali wskazywały na treści, które przytoczyłem.
Być może teoria mija się z praktyką. Ale jakież to ma znaczenie? ....
Ma takie znaczenie, że "matrixy" dopuszczone w EU nie mogą wytworzyć strumienia o natężeniu większym niż 2tyś lumenów i nie posiadać przy tym systemu czyszczenia reflektorów - to jest FAKT. Chodzi o to aby nie powielać informacji, które nie znajdują potwierdzenia w homologacji pojazdu. Najzwyczajniej ludzie często padają ofiarami marketingowego bełkotu (tu dotyczącego jasności "matrixów") i tego należy unikać.
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem :D

oolram
Junior Member
Posty: 25
Rejestracja: 06.08.2022, 00:27

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: oolram » 23.08.2022, 20:38

Teoria teorią, przepisy przepisami, liczby liczbami. Może nie miałem racji, bo jestem ofiarą marketingowego bełkotu. ... ale za to mogę się wypowiedzieć jako użytkownik kilku rodzajów oświetlenia w nowych autach... i taki miałem cel.

Superb ma zupełnie inne światła niż Octavia 4, inne niż Passat i inne niż Arteon. 😵💫

Arken
Junior Member
Posty: 21
Rejestracja: 18.11.2021, 12:38

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Arken » 25.08.2022, 00:00

Osfald pisze:
12.08.2022, 21:50
Jeśli wydrążyłeś temat na pewno przeczytałeś te regulacje (45 EU):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A136%3ATOC

A tu garść wiedzy praktycznej od HELLi:
https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... ystem-839/

Soczewki nie mają z koniecznością posiadania systemu czyszczenia NIC wspólnego. Chodzi o brud osiadający na kloszu, rozpraszający intensywny strumień światła (ukształtowany soczewką, odbłyśnikiem czy jakkolwiek inaczej) tak, że oślepia innych i zmniejsza skuteczność oświetlania drogi. Jeśli natężenie światła przekracza okreslony próg ( 2000 lumenów) system jest obowiązkowy, jeśli nie przekracza system jest opcjonalny. W przypadku lamp wyładowczych ("xenonów") obowiązek stosowania oczyszczania lampy jest ustanowiony od roku 1996 (regulamin 48). Także w zaktualizowanym reg 48 jest WSZYSTKO na temat dopuszczania pojazdów w aspekcie ich oświetlenia, przy czym zwróć uwagę na pkt 6.2.9. i 6.22.9.1

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 152:PL:PDF

Zainteresuj się także opracowaniami grupy roboczej "on Visibility, Glare and Levelling (VGL IWG)". To oni mają za zadanie zmienianie regulaminu 48 tak by odpowiadał wynikom badań czy uzasadnionym wnioskom lobbystów...

Reasumując:

"Światła mijania ze źródłem światła lub modułem LED emitującym wiązkę głównych świateł
mijania o łącznej wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów
można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (12)."


oraz (gdybyś się zastanawiał czy automatyka/adaptacja świateł coś zmienia):

"Zgodnie z regulaminem nr 45 (24) system AFS jest dopuszczalny wyłącznie w połączeniu
z instalacją urządzenia (urządzeń) do oczyszczania świateł przednich, co najmniej
w przypadku tych jednostek oświetlenia, które określono w pozycji 9.3 formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem podanym w załączniku 1 do regulaminu nr 123, jeżeli łączna
wartość obiektywnego strumienia świetlnego emitowanego przez źródła światła tych jednostek
oświetlenia przekracza 2 000 lm po każdej stronie pojazdu i jeżeli te jednostki oświetlenia
emitują wiązkę (głównych) świateł mijania klasy C."


Dziękuję za uwagę :D Reszta o tym co zrobiono w VW jest tylko domysłami ale użytkownicy sami piszą, że te lampy z oczyszczaniem świecą mocniej...
Wydaje mi się, że jednak mimo wszystko producenci znaleźli jakąś furtkę dla LEDów - przykładowo Peugeot chwali się wprost, że lampy mają 2600 lumenów na światłach mijania, a spryskiwaczy brak...

Awatar użytkownika
Osfald
Senior Member
Posty: 581
Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Osfald » 25.08.2022, 23:35

Arken pisze:
25.08.2022, 00:00

Wydaje mi się, że jednak mimo wszystko producenci znaleźli jakąś furtkę dla LEDów - przykładowo Peugeot chwali się wprost, że lampy mają 2600 lumenów na światłach mijania, a spryskiwaczy brak...
Dużo tańsze niż szukanie furtek jest podawanie wartości liczonych inaczej niż metoda wskazana w regulaminach. W reg. 112 wskazuje się goniofotometr lub kulę całkującą do określenia ogólnego strumienia pojedynczego źródła (osobno lampy mijania, drogowej... itp) LED bez układu optycznego, niezależnie ile diod tworzy daną lampę/źródło. Podłącza się to wszystko przez oryginalny sterownik i zapewnia chłodzenie, sezonuje... itd. I z tego nie może wyjść więcej niż 2000lm na danej lampie (oczywiście jeśli nie ma być układu myjącego). Producent samochodu natomiast może sobie posumować jakieś strumienie jak chce i napisać w materiałach marketingowych wszystko z czego jakoś się wybroni podając własny sposób w jaki policzył ten strumień (czy jest gdzieś taka informacja?). Jeśli podał natomiast dane ze świadectw homologacji to musiałby mieć zapewnione czyszczenie na takiej lampie. Ten marketingowy bełkot przypomina mi dawne czasy kiedy radiomagnetofony pobierające z sieci 20W mocy miały naklejki informujące o 2000W mocy muzycznej PMPO :D Nie wiem jak jest z Peugeotem ale stawiam na twórczość marketingową tego producenta (np podawanie strumienia jako sumy z lewej i prawej lampy). Ewentualnie jeśli są świadectwa homologacji tych lamp z wartościami ponad 2000lm i lampy nie są wyposażone w czyszczenie to nie mam na to wytłumaczenia... prawo jest takie jakie przytoczyłem.
No może jeszcze w samochodach po wypadkach/stłuczkach ktoś przyoszczędził na zderzaku i taka kombinacja może się zdarzyć. Oczywiście przy przeglądzie natychmiast to wyłapią :D
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem :D

Arken
Junior Member
Posty: 21
Rejestracja: 18.11.2021, 12:38

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Arken » 26.08.2022, 19:37

Przy LEDach próg 2000 lm jest liczony zupełnie inaczej. W przypadku żarówki czy xenonu jest to pomiar bezpośrednio na źródle światła (żarówka/żarnik). Natomiast przy LEDach jest to już za soczewką (ze względu na wiele źródeł światła), gdzie po drodze część światła jest tłumiona.

https://www.auto.de/magazin/konsequenz- ... r-dem-aus/

Awatar użytkownika
Osfald
Senior Member
Posty: 581
Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED

Re: Pytania przedzakupowe

Post autor: Osfald » 26.08.2022, 20:15

Regulamin 112 cytat:
5. Pomiar obiektywnego strumienia świetlnego modułu LED wytwarzającego główne światło mijania należy prze prowadzić w następujący sposób:
5.1. Konfiguracja modułów LED powinna być zgodna ze specyfikacjami technicznymi określonymi w ppkt 2.2.2 niniejszego regulaminu. Elementy optyczne (optyka wtórna) są usuwane przez służbę techniczną na prośbę wnioskodawcy, z użyciem narzędzi. Tę procedurę oraz warunki panujące podczas pomiarów, jak określono poniżej, należy opisać w sprawozdaniu z badania.
5.2. Wnioskodawca przedkłada trzy moduły LED każdego typu wraz z urządzeniem sterowniczym źródła światła, jeśli zostało zastosowane, oraz odpowiednimi instrukcjami. Można zastosować odpowiednie zarządzanie termiczne (np. rozpraszacz ciepła), aby stworzyć podobne warunki termiczne, jakie panują przy danym zastosowaniu światła głównego. Przed badaniem każdy moduł LED należy poddać sezonowaniu przez co najmniej 72 godziny w takich samych warunkach, jakie panują przy danym zastosowaniu światła głównego. W przypadku użycia kuli całkującej, kula ta powinna mieć średnicę co najmniej 1 metra lub dziesięciokrotność maksymalnego wymiaru modułu LED, w zależności od tego, która z tych wartości jest większa. Pomiary strumienia mogą być przeprowadzone również za pomocą całkowania przy użyciu goniofotometru. Należy uwzględnić przepisy publikacji CIE 84 – 1989 dotyczące temperatury pomieszczenia, położenia itp. Moduł LED powinien się palić przez około 1 godzinę w zamkniętej kuli lub goniofotometrze. Strumień należy mierzyć po uzyskaniu stabilności, jak wyjaśniono w ppkt 4.3.1.2 załącznika 10 do niniejszego regulaminu. Średnią pomiarów trzech próbek każdego typu modułu LED uważa się za jego obiektywny strumień świetlny.
Jeśli jednak prawdą jest to co pisze ta stronka niemiecka to i tak nie może wydostać się z lampy więcej niż 2000lm, inaczej oczyszczanie jest obowiązkowe. Czyli Peugeot bełkocze deklarując te wartości :)
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem :D

ODPOWIEDZ