EFB to enhanced flooded battery.... czyli zwykły kwasiak (elektrolit płynny) ale "wzmocniony" W znanych mi EFB (a znam 4 marki) zawsze płyty na obu biegunach były ze stopu ołowiu z wapniem. Czyli pełne naładowanie (mierzone gęstością elektrolitu) osiągniesz ładując go do około 16-16,2V.
Ładowarka OK. Napięcie bezpieczne choć nie naładujesz tym baterii na 100%. Te 7A zapewne osiąga gdzieś przez chwilę na początku ładowania. Warto mieć ładowarkę z pewnym nadmiarem, np. 10, 12, 15A, z tym, że wtedy powinna mieć możliwość ręcznego zadania prądu jakim chcemy ładować akumulator, np. te 7A. Taką fajną ładowarką, nowoczesną, jest, niemający europejskiego odpowiednika, rosyjski Kułon. Polskie, bardzo proste, ładowarki pozwalające ładować do 16V produkuje StefPol. Niestety ładowarki automatyczne w większości będą ładować do tych 14V z kawałkiem bo jest bezpiecznie.
Prostownik
- Osfald
- Senior Member
- Posty: 581
- Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
- Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED
Re: Prostownik
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem
-
- Junior Member
- Posty: 33
- Rejestracja: 06.04.2018, 19:00
Re: Prostownik
Jak podłączacie prostownik do ładowania w aucie bez odpinania go od instalacji samochodu? Wiadomo, że plus do plusa, a minus do minusa, ale na minusie w Arteonie jest instrukcja obrazkowa, aby minusa nie podłączać do minusa w akumulatorze tylko... no właśnie. Gdzie? Do odstającej blaszki zaraz za akumulatorem?
- Osfald
- Senior Member
- Posty: 581
- Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
- Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED
Re: Prostownik
Możesz cyknąć fotkę? Nie przypominam sobie abym coś takiego zauważył. Ładowanie u mnie zawsze było realizowane + na + i - na - bezpośrednio na klemy akumulatora.lucasnetwork pisze: ↑23.07.2023, 23:28na minusie w Arteonie jest instrukcja obrazkowa, aby minusa nie podłączać do minusa w akumulatorze
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem
Re: Prostownik
Zgadza się, tam podpinasz minus ładowarki. W niektórych samochodach np Toyota, jest jednoznacznie określone w instrukcjach, że akumulator ładuje się podpinając plus do plusa oraz minus do masy.lucasnetwork pisze: ↑23.07.2023, 23:28Jak podłączacie prostownik do ładowania w aucie bez odpinania go od instalacji samochodu? Wiadomo, że plus do plusa, a minus do minusa, ale na minusie w Arteonie jest instrukcja obrazkowa, aby minusa nie podłączać do minusa w akumulatorze tylko... no właśnie. Gdzie? Do odstającej blaszki zaraz za akumulatorem?
Ave Arteon
Obyś Żył Wiecznie!
Pozdrawiam.
MY 2021 R-Line TSI 190 kM
Obyś Żył Wiecznie!
Pozdrawiam.
MY 2021 R-Line TSI 190 kM
Re: Prostownik
Kup sobie Cetek 3.8. Ładowarka jest automatyczna i jest tam taki fajny kabelek z gniazdkiem, który na stałe podłączasz do aku i wpinasz ładowarkę szybko, kiedy potrzebujesz (na fotce). Doładowujesz oczywiście przy podłączonym aku w instalacji, ale pamiętaj, żeby nie włączać wówczas zapłonu!!!
Arteon 2.0 TDI 150kM DSG7
2021
2021
-
- Member
- Posty: 66
- Rejestracja: 28.07.2019, 11:53
- Lokalizacja: Katowice
Re: Prostownik
To nie ma najmniejszego gdzie podepniesz minus, czy do klemy czy do tej blaszki. Tak samo nie musisz odpinać akumulatora od instalacji samochodu - o ile nie zamierzasz użyć prostego prostownika który podaje napięcie 15...16 a nawet 17V. I oczywiście o ile nie zamierzasz ładować akumulator podczas burzy lub gdy sąsiad akurat używa spawarkę lub inny wynalazek. Owszem, nie namawiam do uruchamiania zapłonu podczas ładowania akumulatora, choć to też go, w normalnych sytuacjach, nie uszkodzi. Wręcz wiele kodowań czy aktualizacji sterowników musisz robić na podpiętym prostowniku i włączonym zapłonie.lucasnetwork pisze: ↑23.07.2023, 23:28Jak podłączacie prostownik do ładowania w aucie bez odpinania go od instalacji samochodu? Wiadomo, że plus do plusa, a minus do minusa, ale na minusie w Arteonie jest instrukcja obrazkowa, aby minusa nie podłączać do minusa w akumulatorze tylko... no właśnie. Gdzie? Do odstającej blaszki zaraz za akumulatorem?
Znane ładowarki podają napięcie max 14,4 lub w trybie zimowym 14,7V co jest wartością mniejszą niż fabrycznie wartości w instalacji samochodu - 14,9V dla akumulatora EFB (osobiście mierzyłem).
Inna sprawa, że doładowywanie akumulatora w Arteonie nie do końca ma sens, bo sterownik samochodu automatycznie rozładuje go przy pierwszej jeździe do poziomu ok 60-75%. Taką ma zaprogramowaną strategię po to aby zrobić miejsce na energię, która będzie generowana podczas hamowania (rekuperacja). Tak na pewno działa instalacja w samochodach z akumulatorami EFB. Założę się, że podobnie z AGM.
Jeśli masz akumulator AGM to nawet nie próbuj go naładować prostownikiem, bo te zwykle podają dosyć wysokie napięcie końcowe, co uszkadza AGMy.