4motion vs quattro

marcel232
Member
Posty: 144
Rejestracja: 17.11.2018, 16:48

Re: 4motion vs quattro

Post autor: marcel232 » 22.11.2018, 21:41

Test z filmu i tak trochę mało miarodajny bo auta ledwo zjeżdżają z rolek na płaskim. Lekka górka i żadne by dalej nie pojechało. Ale tak to już jest z 'cywilnymi' pseduo 4x4. Żaden producent też nie da użytkownikowi możliwości spięcia mostów/osi na sztywno gdyż nie każdy umie/wie jak i kiedy z tego korzystać dlatego wszystkie auta mają te 4x4 w 'automacie'.
Ale fakt lepsze 'pseudo' 4x4 niż żadne.
A tak działa 4x4 w moim quadzie - bez żadnej elektroniki :)
(filmik pogdądowy bo quada mam dużo nowszego).
https://www.youtube.com/watch?v=_kIFxNDJ11Y
Pozdrawiam

Salvatore
Senior Member
Posty: 472
Rejestracja: 05.11.2017, 01:08

Re: 4motion vs quattro

Post autor: Salvatore » 22.11.2018, 22:01

Torsen przy chociaż jednym kole na rolkach pojedzie tylko dzięki elektronice (przychamowanie koła na rolce spowoduje przeniesienie momentu na pozostałe koła). Haldex przynajmniej teoretycznie przy zerowym momencie na przedniej osi zadziała jak sztywny most, a więc 100% momentu przeniesie na tylne koła (ale jeśli jedno tylne koło będzie na rolkach to też będzie musiała zadziałać elektronika).
Dlatego w tego typu testach syntetycznych, ewentualnie na lodzie, Haldex poradzi sobie lepiej. Natomiast w warunkach drogowych lepiej będzie jechał Torsen, bo rozdział momentu jest czysto mechaniczny, a więc płynny i zawsze optymalny (pomijając pracę elektroniki na hamulcach). Haldex jest sterowany elektronicznie, a więc po pierwsze będą opóźnienia, a po drugie rozkład momentu nigdy nie będzie idealny.

MaciekFLEX
Member
Posty: 206
Rejestracja: 13.07.2018, 11:36
Lokalizacja: Kłodzko

Re: 4motion vs quattro

Post autor: MaciekFLEX » 22.11.2018, 22:06

ts147 pisze:
22.11.2018, 20:02
Roznica jest - w prawdziwym Quattro naped jest staly na wszystkie kola i tylko przerzuca go w zaleznosci od warunkow - nie ma uczucia 'dolaczania' napedu i zmiany charakterystyki samochodu. W moim A4 standardowo na tyl idzie 90% mocy dzieki czemu jezdzi calkowicie inaczej niz analogiczne Audi fwd.
Cytat z artykułu:
"Poza Amarokiem oraz Touaregiem napęd 4Motion w Volkswagenach jest realizowany przez sprzęgło Haldex V generacji. Wbrew powszechnej opinii nie jest to napęd, w którym tylna oś jest dołączana, a stały. Już w Haldexie IV generacji tylna oś zawsze otrzymywała 4 proc. mocy napędowej. W V generacji na tył trafia jej nieustannie aż 10 proc. Dzięki temu w przypadku 4Motion nie ma sytuacji, w której dochodziłoby do uślizgu przedniej osi i dopiero w jego skutku dołączana byłaby oś tylna, jak bywa to w innych rozwiązaniach tego typu.

Sprzęgło Haldex w napędzie 4Motion pełni funkcję centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą wzdłużną, natomiast elektroniczne blokady (EDS) przy każdym kole imitują blokady poprzeczne. Sterownik napędu 4Motion analizuje takie parametry jak liczba obrotów kół czy kąt ich skrętu i, zależnie od sytuacji, niemal 100 proc. momentu obrotowego może zostać przekazane do kół tylnej osi. Co więcej te 100 proc. dzięki elektronice i wybiórczemu hamowaniu poszczególnych kół może być chwilowo dostarczane tylko na jedno koło. Oznacza to, że nawet jeśli tylko jedno koło ma przyczepność, to i tak napęd 4Motion jest w stanie zapewnić trakcję i wygrzebać auto z pułapki.

Warto też pamiętać, że Haldex V potrafi „zblokować” napęd, dzięki czemu może dojść do sytuacji, w której każde z kół otrzymuje 25 proc. siły napędowej – niczym w rasowym samochodzie terenowym. Oczywiście nie jest to blokada mechaniczna. Tyle teorii."


No dobra już nie pytam... Pewnie kłamią w tym artykule :)
VW Arteon R-Line 2.0 TDI 190 4MOTION

marcel232
Member
Posty: 144
Rejestracja: 17.11.2018, 16:48

Re: 4motion vs quattro

Post autor: marcel232 » 22.11.2018, 22:47

Może to i zadziała...ale za późno :)
Postaw takie auto na kopnym piasku. Zanim ta cała elektronika 'ogarnie' co się dzieje samochód będzie stał zakopany po osie.
Kiedyś na poligonie wyciągałem 370kg Quadem Porsche Cayenne którym to 'tatuś' przyjechał z rodzinka poszaleć w 'terenie' :) - ale rodzinka się przydała jako dociążenie quada :)
Napęd 4x4 gdy jest potrzebny ma być załączony na stałe na 4 koła OD RAZU gdy zachodzi potrzeba bez żadnego rozdzielania momentu - wiem co mówie gdy zaczynałem przygodę z offroadem nie raz sam się zakopałem przez 'głupote' :) - ale w odwrocie zawsze była wyciągarka.
Pozdrawiam

krisglab
Junior Member
Posty: 20
Rejestracja: 14.09.2018, 16:11

Re: 4motion vs quattro

Post autor: krisglab » 23.11.2018, 00:18

W obd11 jest podgląd rozdziału mocy i przy niewielkim obciązeniu 100% momentu trafia na przód. Jak to sie ma do informacji, że haldex 5 zawsze przekazuje te 10% na tył? Ktoś rozmija się z prawdą.

MaciekFLEX
Member
Posty: 206
Rejestracja: 13.07.2018, 11:36
Lokalizacja: Kłodzko

Re: 4motion vs quattro

Post autor: MaciekFLEX » 23.11.2018, 00:37

krisglab pisze:
23.11.2018, 00:18
W obd11 jest podgląd rozdziału mocy i przy niewielkim obciązeniu 100% momentu trafia na przód. Jak to sie ma do informacji, że haldex 5 zawsze przekazuje te 10% na tył? Ktoś rozmija się z prawdą.
No nie wiem czy jeździłeś, masz, czy patrzyłeś w OBD24. Jak pierwszy raz wsiadłem w lipcu do Arteona (testówki) nie wędząc o napędzie to od razu w nerkach poczułem, że go z tyłu coś pcha. Dwa dni temu było trochę śniegu to sobie pojeździłem nawet bokiem. Uważam, że dalsza dyskusja nie ma sensu i nic nie wnosi. Zapytałem czy 4 motion jest podobne do quattro a jest porównanie do quadów, rasowych terenówek, OBD i tatusiów w Porsche (bo jak kogoś stać to od razu jest frajerem) z obciążeniem czyli z rodziną. Dziękuję. Amen.
VW Arteon R-Line 2.0 TDI 190 4MOTION

krisglab
Junior Member
Posty: 20
Rejestracja: 14.09.2018, 16:11

Re: 4motion vs quattro

Post autor: krisglab » 23.11.2018, 01:03

Nie mam, ale znam kogoś kto ma i opowiedział mi to i owo.
Oglądam też filmiki na YT i czytałem instrukcje do OBD.
Pisz co chcesz ale ja wiem swoje.
A tak na serio skoro myslisz, że haldex i quattro w znaczeniu torsen to to samo, to musisz się doszkolić.
Albo i nie bo twoje nerki będą zachwycone każdym z tych rozwiązań.

Awatar użytkownika
k1coR
Senior Member
Posty: 593
Rejestracja: 12.09.2017, 10:42

Re: 4motion vs quattro

Post autor: k1coR » 23.11.2018, 15:08

MaciekFLEX pisze:
22.11.2018, 17:52
Wczytałem sie troche i 4Motion to stały napęd 4x4. Najnowsza V generacja haldexa, ktora jest w Arteonie ma stałe 10% na tył (to czuć podczas ruszania). W IV generacji haldexa było 4% na tył. Czy Quattro w np. w A6, 4x4 Superbie i tych naszych 4Motion są bliźniaczymi napędami ? Wiadomo korporacja ta sama.

Ps. Test testem, ale nie wiem co ma profil opony do wyjazdu z rolek?
Już tłumaczę o co mi chodziło, mam wrażenie jakby przy 19" koło wpadało szybciej na metal i spadało z rolki ale może to moje subiektywne odczucie, w przypadku śniegu oczywiście będzie miało znaczenie wielkość felgi ale tylko dlatego że opona wówczas będzie węższa...

ODPOWIEDZ