Spalanie

nemi84
Member
Posty: 71
Rejestracja: 09.02.2021, 07:08

Re: Spalanie

Post autor: nemi84 » 25.08.2021, 15:42

Kilka fotek ode mnie.
190 TSI, 06.2021

Komputer trochę zaniża - o jakieś 0,2-0,3.

Jazda głównie autostradami, większość poza PL, więc w ramach limitów prędkości z tempomatem/travel assist.
Tam gdzie spalanie jest powyżej 6 jechałem z boksem 460 litrów i całkowicie pełnym obciążeniem 110-125 km/h (bardzo hałasuje :().

Spalanie: 6.25 l/100km 534.95 l na 8 562.0 km
Załączniki
auto.PNG
spalanie8.PNG
spalanie7.PNG
spalanie6.PNG
spalanie5.PNG
spalanie4.PNG
spalanie3.PNG
spalanie2.PNG
spalanie1.PNG
2.0 TSI 190 KM, 2021

Zbigniewa
Senior Member
Posty: 330
Rejestracja: 16.09.2020, 16:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spalanie

Post autor: Zbigniewa » 25.08.2021, 16:12

No proszę. Piękny efekt, prawie jak pszczółka. Wynika z tego, że średnia ~100 km/h to optymalna opcja jeśli chodzi o zużycie paliwa, ale na autostradzie kusi ustawić tempomat w granicach 180 km/h i tu wychodzi ~ 9 l/100 km i więcej. Po drugie - z pełnym obciążeniem należy liczyć się z wyższym spalaniem, co przy długich trasach jest już odczuwalne w portfelu. Ale wynik 6l/100 jest w pełni zadowalający, wręcz imponujący.
Ave Arteon
Obyś Żył Wiecznie!

Pozdrawiam.
MY 2021 R-Line TSI 190 kM

nemi84
Member
Posty: 71
Rejestracja: 09.02.2021, 07:08

Re: Spalanie

Post autor: nemi84 » 26.08.2021, 07:28

Zbigniewa pisze:
19.08.2021, 12:34
Natomiast, zastanawia mnie, czy korzystanie z asystentów ma wpływ na spalanie (zaangażowanie większej ilości energii elektrycznej) i w jakim stopniu? Przy najbliżej okazji sprawdzę ile zużyję benzyny z Assist Travel a ile podczas jazdy z wyłączonym asystentami, oczywiście na tej samej trasie. Obstawiam, że różnica wyniesie ok. 20% na korzyść jazdy bez wspomagaczy.
Postawię śmiałą tezę, że różnica będzie bliska 0 przy umiarkowanym ruchu i w miarę płaskim terenie.
Asystenci działają non stop: kamera "patrzy" na pasy, radar działa cały czas i auto jest w gotowości do nagłego hamowania, nawet bez travel assist. Cała elektronika więc działa bez przerwy i nie sądzę, że są to znaczące ilości energii.

ACC działa nieco inaczej niż zwykły tempomat, który po prostu jak głupi przyspiesza do zadanej prędkości spalając bez sensu paliwo. W Arteonach możemy ustawić tryb ekonomiczny, wtedy samochód przyspiesza płynnie, pozwala na minimalne wytracanie prędkości na wzniesieniach. Ważne jest też, żeby umiejętnie nim jechać - np. jadąc prawym pasem zbliżamy się do wolniejszego samochodu, a lewy mamy chwilowo zajęty. Auto zaczęłoby zwalniać, ale wystarczy lekko nacisnąć gaz i podjechać do wolniejszego pojazdu szybciej, gdy w międzyczasie zwolni się miejsce na lewym - wtedy unikniemy ponownego przyspieszania i oszczędzimy hamulce, których auto samodzielnie by użyło.

Wczoraj wstawiałem zdjęcia i na jednym z nich widać, że najdłużej jednorazowo spędziłem za kierownicą 15 h (do tego miałem ok. 40 min. przerw). I próbowałem częściowo jechać całkowicie "ręcznie" próbując sprawdzić, czy uda mi się zbić spalanie. Może 0,1 czy 0,2 dałoby się przy maksymalnej koncentracji, ale to zbyt angażujące, szczególnie jak sobie można włączyć wszystkie niańki i pełnić tylko funkcję nadzorcy, a nie kierowcy ;)

Prowadzenie "ręczne" jest ekonomiczne (zarówno jeśli chodzi o paliwo jak i zużycie auta) w dwóch sytuacjach: przy gęstym ruchu, gdzie auto nie jest w stanie przewidzieć, że już za chwilkę będziemy zmieniać pas i nie ma sensu hamować oraz w mocno pofalowanym terenie. W tym drugim przypadku możemy nabrać nieco więcej prędkości zjeżdżając ze wzniesienia, a podjeżdżając pod wzniesienie trochę mu odpuścić.

Tak czy inaczej różnice są znikome w trybie D skrzyni i eco tempomatu (dla mnie jest najlepszy, bo daje najlepszy komfort płynnej jazdy, a gdy potrzebuję mocniej przyspieszyć, to go poganiam sam prawą stopą, a tempomat wciąż potem działa ;)).
2.0 TSI 190 KM, 2021

Zbigniewa
Senior Member
Posty: 330
Rejestracja: 16.09.2020, 16:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spalanie

Post autor: Zbigniewa » 26.08.2021, 08:29

[/quote]
Postawię śmiałą tezę, że różnica będzie bliska 0 przy umiarkowanym ruchu i w miarę płaskim terenie.
[/quote]

Logiczny i racjonalny wywód. Sądzę, że możesz mieć rację w takim aspekcie, że systemy są w trybie czuwania, a wtedy i tak pobierają energię. Jednak przejście w tryb regulowania czyli aktywnej pracy, z pewnością zwiększy pobór prądu i zużycie paliwa. O ile? I to właśnie mnie zastanawia, choć nie mam zamiaru rezygnować z wykorzystywania asystentów. Pytanie można więc potraktować czysto retorycznie, bo teoretycznie, nawet bez wspomagaczy powinno się dostosować jazdę do obowiązujących znaków i utrzymywać stosowną prędkość nawet, gdy wpływa to na zwiększenie spalania. W mieście często można spotkać ograniczenie do 30 km/h, a to nie różni się dużo od jazdy w korku, gdy zużycie paliwa jest nieproporcjonalnie wyższe niż jazda poza miastem. Ot, takie akademickie rozważania, choć w praktyce wnioski mogą być dość istotne dla portfela.
Ave Arteon
Obyś Żył Wiecznie!

Pozdrawiam.
MY 2021 R-Line TSI 190 kM

nemi84
Member
Posty: 71
Rejestracja: 09.02.2021, 07:08

Re: Spalanie

Post autor: nemi84 » 26.08.2021, 09:06

Przez te dwa miesiące posiadania Arteona przejechałem 8500 km i próbowałem sprawdzać to wszystko empirycznie w trasie i mi wyszło, że szkoda się męczyć po prostu :D. Przy ręcznym prowadzeniu pali mało, natomiast przy Travel Assist też pali mało ;). Różnice, jeśli są, to kosmetyczne.

Większość przebiegu zrobiłem na autostradach i ekspresówkach z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami, średnie nie są powyżej 100, bo na krótkich postojach nie wyłączam silnika, trochę stałem na granicach, zawsze się trafi jakiś korek przy robotach drogowych etc.

Ale w Warszawie wyniki nie są już tak dobre - mi 10-12 spala. Masa robi swoje :)
2.0 TSI 190 KM, 2021

Zbigniewa
Senior Member
Posty: 330
Rejestracja: 16.09.2020, 16:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spalanie

Post autor: Zbigniewa » 26.08.2021, 09:18

nemi84 pisze:
26.08.2021, 09:06

Ale w Warszawie wyniki nie są już tak dobre - mi 10-12 spala. Masa robi swoje :)
Prawie jak u mnie. Droga z domu do pracy to 12 km, tyle, że przez Trasę Siekierkowską, więc o dużych korkach nie ma mowy, a jednak 9 - 10 l/100 potrafi wziąć.
Ave Arteon
Obyś Żył Wiecznie!

Pozdrawiam.
MY 2021 R-Line TSI 190 kM

Awatar użytkownika
Osfald
Senior Member
Posty: 581
Rejestracja: 02.05.2019, 21:40
Lokalizacja: JAGUAR XJL 3.0V6 SUPERCHARGED

Re: Spalanie

Post autor: Osfald » 27.08.2021, 10:05

Wyłączenie całej, możliwej do wyłączenia, elektryki pokładowej asystentów nie wpłynie w żaden odczuwalny sposób na spalanie rozpatrując tylko ilość energii elektrycznej jakie te systemy konsumują aby działać. To jest jak myślenie życzeniowe kierowców nieco starszych samochodów, że przejście na żarówki LEDowe ze zwykłych pozwoli mi oszczędzać paliwo. Oczywiście pozwoli... około 0,02L/100km :D W ten sposób inwestycja w dużo droższe rozwiązanie nigdy się nie zwróci bo oszczędności są nieodczuwalne... i tak będzie w tym przypadku. Co innego gdyby wyłączać klimę... to już jest parę kW mocy.

Co do spalania. TSI 190KM na płynnie pokonywanej trasie bez problemu schodzi do 5,5-5,7L/100km. Najniższe jakie mam odnotowane to jednodniowa wycieczka ze Śląska w Beskid (4 osoby bez większych bagaży):

Obrazek

NIE MA natomiast górnej granicy spalania w trudnych warunkach (jak duże, zakorkowane miasto). Możesz jechać 1-2km przez 30 minut więc spalanie poszybuje na takim odcinku do 20 kilku litrów/100. Możesz odpalić samochód na parkingu i czekać w nim 10min. Spalanie w tym czasie, w sensie L/100km, będzie NIESKOŃCZONE :D Warunki w miastach są tak zróżnicowane, że porównania nie mają sensu. Co innego podobna trasa, podobnie pokonana. Oczywiście i tu ważne będzie ciś. w oponach, wyeksploatowanie napędu, wiatr, temperatura, masa pojazdu... itd.
Arteon 2.0 TSI i cztery dwudziestki nadal pracują w firmie. Sobie sprawiłem 3L kota V6 z kompresorem :D

B4rtek
Member
Posty: 190
Rejestracja: 03.11.2020, 14:03
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spalanie

Post autor: B4rtek » 27.08.2021, 14:40

Niedawno pokonywałam trasę ponad 700 kilometrowa, w większości autostradami. Sprawdzałem średnie spalanie co 100km na różnych trybach jazdy. Średnia prędkość oczywiście identyczna. Najniższe spalanie i najprzyjemniejsza jazda była na sporcie (7,6l) a najwyższe w trybie Eco (7,9) i o zgrozo przyspieszanie na aktywnym tempomacie to jakaś tragedia. Wychodzi na to że tryb Eco jest Eco tylko z nazwy.
Arteon Shooting Brake R 2.0 TSI 320HP

Salvatore
Senior Member
Posty: 472
Rejestracja: 05.11.2017, 01:08

Re: Spalanie

Post autor: Salvatore » 27.08.2021, 21:00

To jest bardzo ciekawe. Ja ostatnio przejechałem trasę powrotną na Sport i ku mojemu zaskoczeniu spalanie nie wzrosło. Na Eco nie jeździłem, irytuje mnie to wrzucanie „luzu” przez skrzynię.

Vetinari
Member
Posty: 154
Rejestracja: 21.09.2020, 21:41

Re: Spalanie

Post autor: Vetinari » 27.08.2021, 21:00

Ten aktywny tempomat też ma tryby i faktycznie poza trybem sport ACC (można sobie w individual ustawić dowolny) z jakiegoś dziwnego powodu powoli przyspiesza co zużywa sporo paliwa, zamiast szybko przyspieszyć i utrzymać prędkość. Eco jest dobry kiedy ważny jest tryb żeglowania, czyli jak się rozpędzasz i potem długo zwalniasz, bo co chwilę na niego przełącza.

ODPOWIEDZ